Wyzwania przyszłości w HR
Jak i był rok 2022? W wielu aspektach był to kolejny wyczerpujący i stresujący rok. Kiedy już cieszyliśmy się, że pandemia zaczyna odpuszczać i że wróci normalność sprzed 2020 roku, wybuchła wojna w Ukrainie rzutująca na życie nas wszystkich. A co będzie w 2023?
Portal pracuj.pl opublikował podsumowanie roku 2022, z którego wynika, że ożywienie rekrutacyjne widoczne było zwłaszcza w I połowie 2022 roku. Pracodawcy i kandydaci byli aktywni mimo wielu trudności, jakie związane były z wojną w Ukrainie, wysoką inflacją czy cenami energii. Jak zauważali eksperci, w III kwartale 2022 roku skala rekrutacji zaczęła się stabilizować, co nadal oznaczało utrzymanie się na poziomie, który jeszcze przed kilkoma laty był trudny do wyobrażenia.
Gotowość pracowników na zmianę pracy w 2022 roku utrzymywała się na wysokim poziomie. Najczęstszym powodem chęci zmiany pracy niezmiennie pozostaje chęć otrzymywania wyższego wynagrodzenia. Zmiany w gospodarce wpływają na domowe budżety wielu Polaków. Wysoka inflacja to jeden z czynników, które napędzają oczekiwania płacowe Polaków, ale także wpływają na ich postrzeganie pracy. Dlatego w 2022 roku dwukrotnie badane były ich opinie w kontekście wpływu spadającej wartości pieniądza na zarobki. Zarówno w marcu, jak i wrześniu blisko 8 na 10 Polaków przyznawało, że w związku z inflacją ich obecna pensja starcza im na mniej, niż rok wcześniej. Powodowało to częstsze niż wcześniej plany zmiany pracy lub starań o podwyżki. Szczególną grupą pod tym względem byli kredytobiorcy, spośród których rozmowy o wyższym wynagrodzeniu deklarowało aż 6 na 10 badanych.
Za nami kolejny rok, który wzmocnił trendy związane z rosnącą rolą odgrywaną przez technologie zarówno na rynku pracy, jak i w sposobach wykonywania obowiązków zawodowych. W I półroczu 2022 roku aż 36 proc. ogłoszeń na Pracuj.pl dotyczyło specjalizacji, w których szczególnie istotne są kompetencje cyfrowe. Ta statystyka dodatkowo podkreśla rolę kształcenia w zakresie technologii w najbliższych latach w Polsce.
W minionych 12 miesiącach utrzymywała się duża popularność pracowników fizycznych, których dotyczyło nawet do 15 proc. aktywnych ofert zatrudnienia na Pracuj.pl. Trudno więc się dziwić, że eksperci przyglądali się różnym aspektom ich zatrudnienia. Wśród nowych kwestii, które zostały zbadane, znalazły się bezpieczeństwo i zdrowie w pracy. Okazały się one ważne dla 86 proc. pracowników fizycznych. Eksperci relacjonowali też wzrosty zainteresowania m.in. pracownikami produkcji, budownictwa i transportu. Pytali ponadto pracowników fizycznych o kluczowe cechy, jakich szukają u pracodawców.
Po raz pierwszy szczególną uwagę zwrócono na pracowniczki fizyczne, bo rola i opinie kobiet w tej dziedzinie są wciąż niedoceniane. W związku z tym poświęcono im oddzielny raport „Polki w pracy fizycznej”. Jak wykazało badanie, 2 na 3 pracowniczki fizyczne uważają, że w miejscach zatrudnienia są traktowane na równi z mężczyznami.
A z jakimi wyzwaniami będą mierzyć się działy HR w tym roku?
Największym wyzwaniem dla HR w nadchodzącym roku będzie opracowanie spójnego planu przyciągania nowych kandydatów oraz utrzymywania obecnych, ze szczególnym naciskiem na niepłacowe benefity. Pewnie zastanawiacie się, dlaczego zaczynam od benefitów niepłacowych i dodatkowo określam je mianem największego wyzwania…
Odpowiedź pewnie już przychodzi Wam do głowy.
Rosnąca inflacja uniemożliwia traktowanie wysokości oferowanej pensji jako wyznacznika atrakcyjności oferty pracy.
Kolejnym aspektem, wymagającym zwiększonej uwagi HR-owców w 2023 roku, będzie praca zdalna. Nim wdrożone zostaną planowane zmiany prawne, warto by działy HR przygotowały firmowe regulacje wewnętrzne. Powinny one uwzględniać wytyczne unijne dotyczące work-life balance, określać narzędzia, które służą w firmie do ewidencji czasu pracy oraz uściślać zasady ewidencjonowania czasu pracy i uprawnienia pracodawcy do kontrolowania pracowników w zakresie wykonywania obowiązków.
Z czym jeszcze zmierzą się działy HR w 2023 roku?
Prawdopodobnie z mało przyjemnym tematem zwolnień i trudnym tematem podwyżek. Kryzys na rynkach światowych odbija się echem w wielu branżach. Postępująca inflacja, kryzys energetyczny oraz stale rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej biznesu będą miały swoje konsekwencje w postaci koniecznych cięć i restrukturyzacji. Z drugiej strony, pracownicy będą wywierać na pracodawcach presję wnioskując o podwyżki inflacyjne. Oba te tematy będą wymagały od działów HR przygotowania transparentnej komunikacji i wzmożonej opieki nad pracownikami.
Ostatnie dwa lata pandemii, względnej izolacji, która warunkowała konieczność pracy zdalnej spowodowały rozluźnienie się relacji między pracownikami w wielu firmach. To również stanie się wyzwaniem dla działów HR, a mianowicie będą musiały zawalczyć o odbudowanie więzi między pracownikami.
Trend, który nabrał rozpędu wraz z pojawieniem się algorytmów AI, utrzymuje się. W działach HR coraz powszechniej wdrażane są rozwiązania cyfrowe, które usprawniają procesy. Tak będzie i w 2023 roku. Zadaniem pracowników HR będzie dbanie o równomierny rozwój cyfrowych kompetencji wśród pracowników. Dobrą praktyką będzie poszukiwanie narzędzi o wysokim stopniu personalizacji, które pozwolą pracownikom swobodnie z nich korzystać, niezależnie od stopnia technologicznej biegłości.
Well-being, czyli po naszemu – dobrostan, to inaczej równowaga pomiędzy dobrym samopoczuciem fizycznym a psychicznym. W 2023 roku HR będzie skupiał swoje działania na wspieraniu tej równowagi u pracowników, planując odpowiednio ścieżki rozwoju, grafik urlopów oraz dobierając benefity pozapłacowe do potrzeb zespołu. Benefity mają za zadanie ułatwiać codzienność pracowników. Zadaniem HR będzie stworzenie wachlarza ofert, spośród których pracownicy znajdą coś dla siebie.