Skuteczny onboarding, czyli co musisz wiedzieć o wprowadzeniu nowego pracownika do firmy

Pozyskanie nowego pracownika to nie wszystko. Właściwie dopiero w tym momencie rozpoczynają się właściwe wyzwania dla zespołu HR. Chyba każdy z nas pamięta swój pierwszy dzień w nowej firmie. Wiele nowych twarzy, zadań, procedur i standardów, które trzeba zapamiętać. Zatem co powinny zrobić działy HR, żeby po zakończonym okresie próbnym nowy pracownik chciał pozostać w nowej pracy ? Skuteczny onboarding! 

Czym jest onboarding nowego pracownika?

Najprostsza definicja mówi, że onboarding to proces zaznajamiania nowego pracownika z firmą, jej produktami, usługami i kulturą, a także przekazywania mu narzędzi oraz wiedzy niezbędnych do efektywnego wykonywania powierzonych zadań.

Teoria sprawia wrażenie prostej i oczywistej, jednak w praktyce wiele firm nie radzi sobie z tym procesem, co przyczynia się do wysokiego współczynnika odejść pracowników i pracownic. Efektywny onboarding pomoże nowym pracownikom w poznaniu miejsca pracy i szybkim wdrożeniu się w obowiązki.

Kto powinien zająć się wprowadzaniem pracownika w jego zadania? Wszystko zależy od jej wielkości i specyfiki firmy. W dużych organizacjach odpowiada za to dział HR. Tam, gdzie go nie ma, może być to np. bezpośredni przełożony danej osoby lub bardziej doświadczony członek zespołu. Oczywiście najlepiej kiedy w onboardingu pracowników w firmie uczestniczy więcej osób. Warto też dodać, że onboarding w firmie może być prowadzony indywidualnie lub dla większej grupy osób. Jeśli w tym samym czasie zatrudniasz kilka czy kilkanaście osób na różnych stanowiskach najlepiej, jeśli przeprowadzisz zbiorowe szkolenia dotyczące tematów ogólnych dla wszystkich, wyłączając obszary ściśle związane z danym stanowiskiem.

Podczas onboardingu nowy pracownik powinien poznać: 

  • strategię organizacji, jej misję, wizję oraz cele, jakie są przed nią postawione,

  • strukturę organizacyjną,

  • procedury firmowe dotyczące np. komunikacji, obiegu dokumentów, zgłaszania urlopów, rozliczania nadgodzin, itd.,

  • szczegółowy zakres obowiązków na swoim stanowisku, możliwości rozwoju czy tzw. drabinkę awansów,

  • obsługę sprzętu firmowego.

 

Przedstawiamy 3 KROKI skutecznego onboardingu

KROK 1  Zastosuj preonboarding

Bądź w regularnym kontakcie z nowym pracownikiem jeszcze przed jego pierwszym dniem w pracy. Przyspieszy to zdecydowanie proces wdrożenia. Przed pierwszym dniem pracy możesz zadbać o kilka spraw:

Wyślij nowemu pracownikowi wiadomość z informacją o tym, co czeka go w pierwszym dniu pracy oraz na czym będzie polegać proces onboardingu. Prześlij także rozkład zajęć na pierwszy tydzień z wykazem wszystkich spotkań i szkoleń, w których będzie uczestniczyć.

Poinformuj o sprawach związanych z codzienną kulturą firmy, na przykład o zasadach dotyczących ubioru czy o godzinach przerw, poproś o napisanie kilku zdań o sobie, które umieścisz w e-mailu przedstawiającym daną osobę zespołowi.

Prześlij nowemu pracownikowi dokumenty wymagane przez dział HR, które będzie musiał podpisać (umowa o pracę, NDA, regulamin pracowniczy, badania medycyny pracy, formularze do Urzędu Skarbowego itd.), aby mógł się z nimi zapoznać w wolnym czasie. Prześlij także szczegółowe informacje na temat benefitów pracowniczych.

Jeśli Wasze biuro jest w dużym kompleksie, dodaj wskazówki dotarcia oraz dane kontaktowe. Pomoże to w sprawnym dotarciu do miejsca pracy.

Przed pierwszym dniem daj nowemu pracownikowi poczucie, że Ty i cały zespół na niego czekacie.

KROK II Na dzień dobry — adaptacja

Nie będziesz mieć drugiej okazji, by zrobić dobre pierwsze wrażenie, postaraj się więc, aby dzień, w którym Twój nowy pracownik po raz pierwszy przyjdzie do pracy, był dniem wyjątkowym. 

Niech ktoś czeka na jego przybycie do biura, aby go powitać – może to być osoba z administracji, działu HR albo ktoś z zespołu, do którego dołącza. Zadbaj o drobne gesty, przykładowo, zostaw na biurku czekoladkę lub butelkę wina z karteczką z  odręcznym powitaniem. Jeżeli macie gadżety firmowe, obdaruj nimi nowego pracownika.

Nie pozwól, by jego pierwszy dzień w pracy był zdominowany przez papierologię. Wcześniej też zadbaj o przygotowanie telefonu służbowego i laptopa. Oprowadź go po biurze. Zaprowadź go do kuchni i pokaż, co gdzie jest. Nie zapomnij przedstawić go pozostałym pracownikom. 

KROK III Jasno komunikuj swoje oczekiwania 

Już na samym początku współpracy przestaw jasne oraz uczciwie oczekiwania wobec nowej osoby w zespole. Porozmawiaj o zakresie obowiązków i odpowiedzialności. Pamiętaj przy tym, że należy je dopasować do wykonywanych obowiązków przez innych pracowników, aby uniknąć nieporozumień. 

Uświadom, dlaczego i w jaki sposób jej praca jest ważna dla zespołu, a nawet całej firmy. Warto przedstawić też możliwości rozwoju na nowym stanowisku.

Następnie regularnie sprawdzaj, czy nadąża za przedstawianymi informacjami i ma zlecone zadania do wykonania. Ustal jasne cele i kryteria oceny na pierwsze 3, 6 oraz 12 miesięcy pracy. Wyjaśnij jej, jak skuteczność jej pracy będzie mierzona i nie bój się udzielać informacji zwrotnej od pierwszych tygodni zatrudnienia. Zachęć do dzielenia się uwagami, zadawania pytań odnośnie powierzonych zadań i postawionych oczekiwań. 

Zadbaj o to, by nowy pracownik nie musiał się zastanawiać, czym ma się zająć. To może spowodować, że zacznie wątpić, czy firma w ogóle ma pomysł na jego stanowisko i czy na pewno znajdą się dla niego zadania. Zaplanowany onboarding zwiększy szanse na to, że pozostanie w firmie dłużej.

Unikaj błędów: 

  • nie ignoruj nowej osoby w firmie pierwszego dnia,

  • nie buduj niepotrzebnego dystansu,

  • nie rozpoczynaj dnia od papierologii,

  • nie wychodź z założenia, że nowy pracownik wszystko wie.

Pamiętaj, że Nesse chętnie pomoże w procesie onboardingu. 

Previous
Previous

Polski Ład - zmiany, zmiany, zmiany…

Next
Next

Świąteczny test osobowości — jakim zwierzątkiem świątecznym jesteś?