Neuroprzywództwo: Klucz do skuteczniejszego zarządzania i rozwoju organizacji

Współczesne środowisko biznesowe wymaga nie tylko innowacyjności w podejmowaniu decyzji, ale także skutecznych metod zarządzania zasobami ludzkimi, które sprzyjają zarówno indywidualnemu, jak i zbiorowemu sukcesowi. Neuroprzywództwo, koncepcja rozwinęta przez Davida Rocka i Jeffrey’a Schwartza, wykorzystuje osiągnięcia neuronauki do zrozumienia i optymalizacji procesów decyzyjnych oraz przywództwa w organizacjach.

Zrozumienie unikalności mózgu

Neuroprzywództwo podkreśla, że każdy mózg jest wyjątkowy i różnorodny. To przypomnienie, że standardowe metody mogą nie być skuteczne dla każdego pracownika, prowadzi do bardziej spersonalizowanego podejścia w zarządzaniu zespołami. Liderzy, którzy rozumieją i doceniają tę różnorodność, są w stanie lepiej dopasować zadania, style komunikacji i metody motywowania do indywidualnych predyspozycji swoich pracowników. Zrozumienie unikalności mózgu wykracza znacznie poza ramy określone przez popularne narzędzia rozwojowe jak MBTI, DISC, Gallup czy inne, których głównym meta celem jest uprościć i ustrukturyzować rzeczywistość.

Emocje jako siła napędowa

Neuroprzywództwo wyjaśnia, że emocje są kluczowym czynnikiem wpływającym na motywację i zaangażowanie pracowników. Zrozumienie, jak emocje wpływają na procesy decyzyjne i działania, może pomóc liderom w efektywniejszym angażowaniu zespołów oraz w prowadzeniu przez zmiany, minimalizując przy tym stres i opór. Zrozumienie, gdzie i jak rodzą się emocje, co wnosi do zachowania dana emocja, jest kluczem do adekwatnej interpretacji i przyjęcia odpowiedniego zachowania się managera.

Nagrody a Zachowanie

Systemy nagród są jednym z najważniejszych aspektów wpływających na motywację i zachowanie w pracy. Neuroprzywództwo sugeruje, że pozytywne wzmocnienie i konstruktywne informacje zwrotne są znacznie bardziej efektywne niż sankcje. Dzięki temu pracownicy są bardziej skłonni do eksperymentowania, podejmowania ryzyka i innowacji, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych. Nagrody jednak rozumiane są inaczej niż w znanym podejściu kija i marchewki. Nagrody to nie premie, benefity, dobre słowo, a korzyści psychologiczne odczuwane przez danego pracownika. Co będzie nagrodą na Kowalskiego, nie musi już nią być dla Malinowskiego. Neuroprzywódca doskonale rozumie koncepcje nagrody i korzyści psychologicznych swojego pracownika.

Zmiana jako proces emocjonalny i intelektualny

Dokonując zmian organizacyjnych, warto pamiętać, że wiążą się one z emocjonalnym dyskomfortem. Neuroprzywództwo uczy, że zmiana jest trudna, ponieważ nie tylko wymaga od ludzi adaptacji do nowych warunków, ale też prowadzi do fizjologicznego dyskomfortu. Liderzy, którzy są tego świadomi, mogą lepiej planować i implementować procesy zmiany, tworząc strategie, które uwzględniają ludzkie tendencje do oporu i przywiązania do znanych schematów. Zmiana w sensie psychologicznym jest bólem, z którym każdy radzi sobie inaczej.

Skupienie i koncentracja

Według modelu "Attention Model" w neuroprzywództwie, skupienie uwagi na konkretnej idei lub zadaniu może prowadzić do głębszej i bardziej trwałej zmiany. Tego typu skoncentrowana uwaga umożliwia lepsze przyswajanie nowych informacji i wspiera procesy uczenia się i adaptacji. W praktyce oznacza to, że zadania i cele powinny być jasno określone, a informacje przekazywane w sposób, który maksymalizuje zaangażowanie i minimalizuje rozproszenie. Skupienie się ma moc, moc zmiany struktur w mózgu. Koncentracja uwagi na doświadczeniu mentalnym (myśl, wgląd, obraz, emocja) utrzymuje w mózgu stan powstający z tym doświadczeniem. Z czasem zwrócenie uwagi na jeden z elementów doświadczenia aktywuje i stabilizuje tą strukturę. Oznacza to, że im mocniej się skupiamy na czymś, tym silniejszy i aktywniejszy staje się ten obszar mózgu.

Empatia i neurodywersyfikacja

W erze globalizacji i coraz większej różnorodności kulturowej i społecznej, zrozumienie i akceptacja neuroróżnorodności stają się kluczowymi elementami skutecznego przywództwa. Empatyczne przywództwo, które bierze pod uwagę emocje i doświadczenia pracowników, może prowadzić do lepszych decyzji i większej  efektywności zespołów. Neuroprzywództwo oferuje narzędzia, które pomagają liderom budować zrozumienie i szacunek między członkami zespołu.

Rozwój w kierunku neuroprzywództwa oznacza:

  1. Inwestowanie w naukę i kształcenie. Przede wszystkim wiedzę dotyczącą neuronauką, jak działa mózg. Drugim kierunkiem kształtowania kompetencji jest komunikacja zwłaszcza sztuka słuchania bez oceniania i pośpiesznych interpretacji.

  2. Akceptacja różnic. Akceptację różnic poprzedza ich dostrzeganie. Wprowadzanie daleko idącej indywidualizacji pozwala skutecznie uczyć się innego podejścia. Każdy pracownik reaguje inaczej, a to wynika z jego unikatowej struktury mózgu. Ważne jest także unikanie pochopnych diagnoz i brania swoich myśli jako pewnik.

  3. Zarządzanie emocjami. Własne emocje mogą utrudnić dostrzeganie różnic, dlatego ważne jest zarządzanie własnymi emocjami, rozpoznawanie ich i zrozumienie. Emocje mogą być potężnym motywatorem. Zrozumienie, jak wpływają na decyzje i zachowania, może pomóc w lepszym zarządzaniu zespołem.

  4. Zrozumienie zmiany. Najważniejsze jest zrozumienie biologii zmiany, czyli co się dzieje w mózgu, który robi wszystko by poradzić sobie z nowym. Stosuj strategie, które przede wszystkim minimalizują stres związany ze zmianą.

  5. Zastosowanie neurodydaktyki. Różne mózgi uczą się różnie, z tej przyczyny warto sięgnąć do interaktywnych metod uczenia, które będą angażowały różne części mózgu. Sięgaj częściej po takie metody jak storytelling, symulacje, gry i inne metody aktywizujące. Efektywność nauki zwiększą także mikrosesje, zamiast długich, intensywnych sesji szkoleniowych.

  6. Coachingowe relacje. Są to relacje oparte na poszanowaniu drugiej osoby i zaufaniu do jej doświadczeń. Zamiast dyktować rozwiązania problemów, zachęcaj do samodzielnego myślenia. Zadawaj pytania pomagające pracownikom zgłębić i przyjrzeć się temu co właśnie się stało.

  7. Cykl praktyki i refleksji. Nic nie zabija skuteczniej cyklu uczenia się jak automatyzmy bez zastanawiania się od czasu do czasu nad procesem. Cykliczna refleksja zwiększa samoświadomość, a te prowadzą do lepszego zrozumienia własnych działań, dzięki temu też otwierają nad na rozumienie innych. Eksperymentuj, ucz się, dyskutuj z zespołem nad nowością.

Słowo na koniec

Neuroprzywództwo otwiera nowe perspektywy w zarządzaniu zasobami ludzkimi, dostarczając wiedzy o tym, jak mózg wpływa na zachowania, procesy decyzyjne i zmiany organizacyjne. Dzięki zastosowaniu jego zasad liderzy mogą tworzyć bardziej zaangażowane, innowacyjne i elastyczne zespoły, gotowe stawić czoła wyzwaniom współczesnego świata biznesu.

Previous
Previous

O co chodzi w DISC? Podstawy…

Next
Next

Neuroróżnorodność w zespole