Elastyczność w zarządzaniu kadrami
Obecna rzeczywistość rynkowa, sytuacja gospodarczo-społeczna, rozwój technologii, sprawiają, że niegdyś elastyczność w zarządzaniu zasobami ludzkimi jako innowacyjne narzędzie, dziś staje się standardem i codziennością w pracy. Elastyczność jeszcze nie tak dawno uznawana była za kluczową, strategiczną cechę systemu zarządzania zasobami ludzkimi, która mogła rozstrzygać o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Dziś staje się standardem, rozbudowanym, powszechnie stosowanym narzędziem w zarządzaniu zasobami ludzkimi i procesami w firmie.
Jeszcze 10-20 lat temu elastyczność była postrzegana za przejaw innowacyjności i stosowana w wąskich zakresach wybranych procesów kadrowych, dziś to powszechne narzędzie będące standardem w sprawnie działających organizacjach.
Elastyczność w zarządzaniu zasobami ludzkimi to w skrócie gotowość do szybkich zmian w organizacji pracy, procesów pracy, strategii personalnej, to elastyczne formy zatrudnienia, elastyczny czas pracy, innowacyjny sposób zarządzania, płaskie struktury organizacyjne, otwartość na zmiany i odrzucanie konserwatywnych działań.
Dziś procesy personalne wymagają wręcz elastycznego podejścia w obszarze zatrudnienia. Elastyczność zatrudnienia to zarówno elastyczność stosowania prawnych form zatrudnienia, jak i wynagrodzeń, czasu pracy, zarządzania kadrami. Bardzo często, prawidłowo stosowana elastyczność w zatrudnieniu wspomaga w sposób znaczący budowę wysokiej kultury organizacji i wpływa na proinnowacyjność.
Jak wprowadzić elastyczność w zatrudnieniu ?
Wszystko zależy od tego, w jakim obszarze chcemy aby sztywne i konserwatywne schematy i procesy, zastąpiła elastyczna forma. Z całą pewnością wymagać to będzie zaangażowania przede wszystkim ze strony pracowników działu HR oraz wszystkich zarządzających danymi komórkami. Należy zacząć od określenia potrzeb, postawienia celu, który chcemy osiągnąć, zbadania i poznania obowiązujących standardów na rynku, w tym oczekiwań pracowników. Należy określić i zbadać, w jakim zakresie elastyczność może być wprowadzona w naszej organizacji. Czy będzie to elastyczne podejście do form zatrudnienia, czy do zarządzania, czy organizacji pracy, czy może czasu pracy lub może wynagradzania, czy może przybierze formę elastyczności w wykonywaniu zadań i obowiązków, czy też może pojawi się we wszystkich tych obszarach?
Z całą pewnością wprowadzając zmiany w organizacji celem uelastycznienia procesów, konieczna będzie współpraca "miękko-twarda", czyli wprowadzanie zmian z uwzględnieniem obowiązujących przepisów - przede wszystkim prawa pracy.