Czy wiesz wszystko na temat mentoringu?
Jeśli więc potrzebujesz wsparcia i ukierunkowania w dziedzinie nie tylko biznesu, ale też życia, niezbędny będzie mentor. Bo przecież mentoring to forma relacji między opiekunem odgrywającym rolę lidera a uczniem, określanym też mentee, polegająca na rozwijaniu potencjału podopiecznego. Zobacz, czym jest mentoring i jak działa.
Na początku można powiedzieć jedno. Mentoring jest stary jak świat, bo przecież już w najstarszych zachowanych przekazach można zauważyć relację mentor- podopieczny. Nawet słowo Mentor ma pochodzenie antyczne, prosto z mitologii. Samo słowo pochodzi z mitu opisanego w „Iliadzie”, w którym to Odyseusz, wyruszając pod Troję poprosił starszego mędrca, imieniem Mentor o opiekę nad żoną i synem podczas swojej nieobecności. Mentor miał za zadanie wychować, nauczać i doskonalić syna Odyseusza – Telemacha. Widzicie zależność mentor-podopieczny? A zatem wszystko się zgadza, możemy przejść dalej.
Co to jest mentoring?
Mentoring to szczególny rodzaj wsparcia, który jest efektem długotrwałej partnerskiej relacji pomiędzy stronami zaangażowanymi w proces. Opiera się na inspiracji, stymulowaniu i przywództwie. Obejmuje coaching, bezpośrednią pomoc w rozwoju, doradztwo i nieformalną wymianę informacji. Polega głównie na tym, by mentorowany, poprzez wsparcie mentora rozwijał swój potencjał i kompetencje, czyli mówiąc wprost: PRAKTYKA, PRAKTYKA, PRAKTYKA.
Możemy wyszczególnić kilka różnych typów mentoringu:
MENTORING INDYWIDUALNY:
indywidualne spotkania, tzw. mentoring tradycyjny
relacja w układzie: jednej mentor na jednego podopiecznego
MENTORING GRUPOWY:
spotkania o charakterze seminaryjnym
relacja w układzie: jeden mentor współpracuje jednocześnie z kilkoma podopiecznymi
E-MENTORING
transfer wiedzy i doświadczenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
relacja mentor - podopieczny uzależniona od charakteru danego projektu mentoringu i dostępnych technologii
INTERMENTORING
międzypokoleniowy transfer wiedzy i doświadczenia odbywający się wewnątrz organizacji
relacja mentor - podopieczny w tzw. odwróceniu ról
MENTORING BIZNESU
mentoring biznesowy skupiony na rozwoju wiedzy oraz kompetencji twardych (np.: know-how organizacji)
mentoring biznesowy skupiony na rozwoju kompetencji miękkich (np.: przywództwo)
Kim jest w takim razie mentor?
Mentor to przewodnik. Myślę, że nie będzie przesady kiedy użyjemy sformułowania guru, który inspiruje, doradza, konsultuje i wspiera mentorowanego w osiąganiu jego celów. Dzieli się swoją praktyczną wiedzą i doświadczeniem oraz buduje relację z mentorowanym opartą na szacunku i zaufaniu.
Wiemy już, co i kto, zastanówmy się jak, a więc jakie jest zastosowanie mentoringu?
Mentoring jako forma wsparcia, szczególnie dynamicznie rozwija się w krajach anglosaskich. Wykorzystywany jako metoda kształtowania liderów i talentów oraz narzędzie dynamizujące rozwój osobisty i zawodowy pracownika.
Mentoring jest rozwiązaniem, które można zastosować niemal w każdej dziedzinie życia. Podkreśla wartość człowieka, pokazuje możliwości pomagania innym oraz korzyści płynące ze spotkania z drugim człowiekiem.
Kto może być odbiorcą mentoringu?
Polski rynek mentoringu stale się rozwija. Odbiorców jest coraz więcej. Najczęściej to:
nowe małe i średnie przedsiębiorstwa,
biznes rozwijający się –start-upy,
organizacje w procesie sukcesji (przekazywania władzy w organizacji),
młodzież i studenci,
osoby wykluczone na rynku pracy,
podmioty ekonomii społecznej,
organizacje pozarządowe.
O czym należy pamiętać w procesie mentoringu?
Odpowiedź wydaje się wręcz oczywista. Należy przeprowadzić BADANIE POTRZEB. Co za tym idzie, odpowiedzieć sobie na 3 podstawowe pytania.
Kto jest beneficjentem projektu?
Jaki jest cel projektu?
Jakie działania projektowe przybliżą organizację do realizacji celu?
Żeby poznać potrzeby mentee należy zebrać jak najwięcej informacji. Skuteczne są spotkania osobiste, ankiety on-line, wywiady fokusowe. W ten sposób można zwiększyć zaangażowanie w projekt uczestników.
Kiedy firma decyduje się i powinna decydować się na mentoring?
Istnieje kilka czynników, które często wpływają na to, że firma decyduje się na mentoring. Przede wszystkim taka forma rozwoju ważna jest, kiedy przedsiębiorcy zależy na tym, by nasza współpraca z nim była długofalowa, kiedy chce w jak najlepszy sposób wprowadzić pracownika w struktury firmy i jej kulturę, zapoznać go z dostępną wiedzą specjalistyczną lub gdy ewidentnie jest nam potrzebna opieka kogoś tak doświadczonego jak mentor.
Dlaczego warto wprowadzić w firmie mentoring?
Mentoring to doskonałe rozwiązanie dla firmy. Dzięki współpracy mentora z uczniem można wiele zyskać.
Poniżej przedstawiamy szereg korzyści dla organizacji wynikające z mentoringu:
lepsze przygotowanie pracowników do wykonywanych obowiązków,
wykorzystanie potencjału pracowników,
wsparcie procesu przekazywania wiedzy wewnątrz organizacji,
wzmocnienie kultury organizacyjnej,
wsparcie procesu sukcesji,
poprawienie jakości komunikacji w ramach organizacji,
inspirujący międzypokoleniowy dialog,
transfer wiedzy i najlepszych praktyk,
kształtowanie przyszłych liderów.
Imponujące jak wiele można wystać, prawda ?