Benefity pozapłacowe - ich rola i znaczenie w strategiach HR
Benefity pozapłacowe to zewnętrzny motywator powszechnie stosowany w strategiach HR. To narzędzie motywujące, po które dziś chętnie sięgają menedżerowie i specjaliści ds. HR. Obecnie to rozbudowany system dodatków pozapłacowych w postaci dóbr materialnych i usług. Jakie są plusy i minusy benefitów pozapłacowych? Sprawdźcie już teraz.
Początki tej formy motywacji pracowników sięgają XIX wieku. W Polsce stosowane były nawet w okresie systemu gospodarki centralnie planowanej, choć nikt wtedy nie rozpatrywał ich pod pojęciem narzędzi HR. Benefitami tymi były prezenty, paczki świąteczne, wczasy w zakładowych ośrodkach wypoczynkowych, etc.
A jak jest dziś?
Zasadniczo podobnie, tzn. w pewnym sensie. Zasada jest ta sama, zmieniło się jednak znaczenie tego rodzaju dodatków i ich zakres oraz cele. Dziś wybór benefitu, który jest oferowany pracownikom to przemyślana decyzja skoordynowana z celami biznesowymi i strategiami HR. Wachlarz dostępnych benefitów jest praktycznie nieograniczony.
Do najpopularniejszych należą pakiety medyczne, sportowe, dodatkowe ubezpieczenia, bony, talony, możliwość korzystania ze służbowego sprzętu dla celów prywatnych, dofinansowania wypoczynku, bilety, szkolenia, etc.
Jak zatem wybrać najlepsze dla firmy benefity?
Przede wszystkim zależy to od przyjętej strategii HR i celów biznesowych, ale także konkurencji na rynku pracy i rynku, którym działa firma. Wybierając dane benefity i określając cele biznesowe pamiętać należy o określeniu potrzeb i oczekiwań pracowników. Aby to zrobić trzeba przeprowadzić określone działania w postaci np. zebrania opinii pracowników na ten temat. Najlepszym narzędziem do tego będą ankiety pracownicze, które są jednym z najczęściej wybieranych do tego celu. Innym istotnym elementem wpływającym na wybór są: budżet i koszty zarówno samych benefitów, jak i działań podjętych do ich wyboru i w zasadzie od tego należy zacząć cały proces. Aby dokładnie oszacować koszty samych benefitów musimy wiedzieć, jak je rozliczać.
Gdy mamy określoną i wybraną strategię, ustalone cele, przeprowadzone analizy i już wstępnie określone benefity, które zastosujemy, wiemy, jak prawidłowo je rozliczać, musimy rozpocząć proces ich wdrażania. W ramach tego trzeba przeprowadzić kampanię informacyjną wśród załogi, wprowadzić odpowiednie zapisy w regulaminie pracy i innych przepisach wewnątrzzakładowych, zebrać od pracowników odpowiednie oświadczenia, dostosować system kadrowo-płacowy.
Jakie są plusy i minusy benefitów pozapłacowych?
Plusem na pewno będzie motywacja, umożliwiająca realizację danej strategii HR i osiągnięcie danego celu, np. zmniejszenia rotacji pracowników. Minusem może być znudzenie przejawiające się spowszechnieniem tego typu dodatków oraz pojawienia się roszczenia pracowników o ich stosowanie i rozczarowania w razie konieczności zaprzestania ich stosowania.
Biorąc pod uwagę wszystkie w/w czynniki do wyboru systemu benefitów pozapłacowych trzeba się odpowiednio przygotować i właściwie przeprowadzić cały proces wdrożeniowy.
Po co zatem w ogóle je stosować ?
Jest kilka powodów. Po pierwsze mają więcej zalet niż wad. Odpowiednio dobrane wpływają pozytywnie na employer branding. Po drugie powszechność ich stosowania i dostępność.