Jak skutecznie się uczyć? Harvardzki podręcznik przyjdzie z pomocą
Choć mogłoby się wydawać, że stworzona przez naukowców książka do nauki skutecznego uczenia się, może być skomplikowana i trudna w odbiorze, to w tym wypadku możemy się pozytywnie rozczarować.
Autorzy „Harvardzkiego podręcznika skutecznego uczenia się” przejrzystym i prostym w odbiorze językiem omawiają sposoby skutecznego uczenia się. Swoje tezy opierają przy tym wynikami najnowszych badań, a także wyjaśniają czytelnikowi jak przebiega proces zapamiętywania. Warto sięgnąć po tę książkę, bo jak się okazuje, często intuicyjne "ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć" jest nieskuteczne.
Poszczególne rozdziały łączą się ze sobą. Już w pierwszym rozdziale dowiemy się najgorszej dla nas prawdy! Czyli, że od samego początku naszej edukacji błędnie podchodziliśmy do procesu uczenia się i w niewłaściwy sposób go pojmowaliśmy. Podejmowaliśmy szereg niepotrzebnych wysiłków, które i tak nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. W kolejnych częściach autorzy odwołują się do tego, co pisali wcześniej. Nadaje to spójności książce i pokazuje, jak wiele obszarów skutecznego uczenia się łączy się ze sobą.
Autorzy Henry Roediger i Mark McDaniel to kognitywiści, którzy w swoich badaniach skupiają się nad uczeniem się i pamięcią, dlatego bez najmniejszego problemu wskazują liczne przykłady pochodzące zarówno z badań, jak i praktyki różnych osób potwierdzając tym samym skuteczność prezentowanych metod. W wielu rozdziałach na zakończenie pojawia się część zatytułowana: „Podsumowanie, czyli co z tego wynieść”. Jest to kwintesencja treści całego rozdziału. Nie mając więc zbyt wiele czasu na zapoznanie się z treścią całej książki można przeczytać owe podsumowania. Pozwalają one stworzyć pewien podstawowy obraz analizowanego tematu.
Doskonałym podsumowaniem treści całej książki jest ostatni rozdział. Żeby zostało w głowie - taki jest jego tytuł. W zwięzły sposób przedstawiono tam zasady prezentowane w całej książce. Osoby, które chcą osiągać lepsze wyniki w nauce powinny sięgnąć po tę książkę. Nie chodzi tu wyłącznie o uczniów i studentów. Każdy, kto zdobywa nową wiedzę powinien poznać zasady opisane w tej książce. Rezultaty nauki są lepsze, kiedy ucząc się zmagamy się z nowymi problemami, a wysiłek powoduje, że przekraczamy swój dotychczasowy poziom zdolności.
Przekonajcie się sami.