DEKALOG budowania zaufania

Zaufanie nie buduje się z dnia na dzień, to długotrwały proces wymagający trwałej zmiany zachowań i nawyków.

1. Pielęgnuj i doceniaj długoterminowe relacje.

Podejmując decyzje, warto mieć na uwadze, jak wpłyną one na relacje z innymi w przyszłości. Dobrze jest przyjąć taką perspektywę.

2. Mów szczerze.

Mów prawdę, bądź szczery, nawet jeśli to niewygodne. Tylko odważni tak postępują. Nie daj się przyłapać na kłamstwie.

3. Przyznawaj się do błędów, lub jeśli nie miałeś racji.

Pracownicy nie lubią wymówek, ani czarowania rzeczywistości. Doceniają branie odpowiedzialności. Przyznanie się do błędu sprawia, że jesteśmy bardziej ludzcy.

4. Pilnuj obietnic, dotrzymuj jeśli coś obiecałeś.

Osoba godna zaufania nie składa obietnic bez pokrycia. A jeśli obieca coś, robi wszystko, by dotrzymać słowa.

5. Doskonal własną komunikację.

Wypowiadaj się jasno, czytelnie, bez aluzji, niedomówień. Słuchaj aktywnie, co mówi rozmówca. Pytaj jeśli nie jesteś pewien. Upewniaj się, czy dobrze myślisz i dobrze zrozumiałeś. Dbaj o to, by nie dawać podstaw do błędnej interpretacji.

6. Dbaj o transparentność.

Nie ukrywaj swoich intencji, zamierzeń, potrzeb. Pozwól sobie na przewidywalność. Wyjaśniaj co i dlaczego robisz. Tajemnice to duże pole do nadinterpretacji i pielęgnowania podejrzliwości.

7. Pozwól sobie na emocje.

Bycie wrażliwym, okazywanie uczuć pomoże w budowaniu zaufania. Zwłaszcza gdy są to emocje niewzbudzające agresji. O silnych emocjach, gdy coś nas zdenerwowało lepiej mówić, niż je okazywać. Bądź wrażliwcem, ale nie płaczkiem. Zasada ta wymaga wysokiej inteligencji emocjonalnej.

8. Oferuj swoją pomoc innym.

Wspieranie innych, pomaganie im, dostarczanie im tego czego potrzebują, a sami nie mogą o to zadbać, jest ważne w budowaniu zaufania. Rodzi poczucie wzajemności. Nie wyręczaj, nie narzucaj, tylko pytaj, w czym możesz pomóc.

9. Niech Ci zależy na sprawie, na ludziach. Okazuj to.

Jeśli widzimy, że ktoś jest zaangażowany, zainteresowany sprawą lub wspólnymi działaniami, łatwiej jest nam znaleźć przestrzeń do współpracy i wypracowania wspólnie rozwiązania. Zaangażowanie objawia się tym, czy pamiętamy o drobiazgach, które nam komunikują pracownicy.

10. Opowiadaj się za dobrem społecznym.

Pielęgnowanie wartości współdzielonych w grupie, walka o te wartości, o to co słuszne jest w cenie. Uczciwość i bycie dobrym człowiekiem sprzyja zaufaniu.

Previous
Previous

Multipotencjalność: Odkrywając Wielowymiarowość Ludzkiego Potencjału

Next
Next

Z czego buduje się zaufanie?