Jaka jest tajemnica skuteczności managerów?
Każdy menedżer chce być skuteczny i dobrze oceniany przez pracowników. Kluczem do sukcesu są nie tylko twarde umiejętności, ale też życzliwość w stosunku do podwładnych. Skuteczność menedżera można rozpatrywać w wielu aspektach, które jednak są ze sobą powiązane. Jednym z nich jest zdolność wpływania na podwładnych, przekonywania ich do własnych pomysłów, rozwiązań. Przedstawiamy 5 zachowań i cech skutecznego managera.
MYŚLENIE STRATEGICZNE
Skuteczny kierownik zespołu buduje plany długoterminowe, myśli przyszłościowo, działa strategicznie. Tylko w takich warunkach pracownicy mu podlegli mogą się rozwijać. Planowanie strategiczne wynika bezpośrednio z wizji, którą manager przekuwa w cele. To właśnie one są jednym z ważniejszych czynników motywujących zespół i punktem wyjścia przy delegowaniu zadań.
Skuteczny lider ogniskuje swoje wysiłki na rezultatach, a nie na samej pracy, ćwiczy się w dostrzeganiu szans i wykorzystywaniu ich w zarządzaniu zespołem.
BUDOWANIE ZESPOŁU NA ZALETACH
Rozwój osobisty czy zespołowy wcale nie polega na tym, żeby nadrabiać braki, ale na tym, by mądrze czerpać z naturalnych talentów. Zatem skuteczny manager, dobierając osoby do swojego teamu nie pyta o to, czego dany pracownik nie będzie w stanie zrobić, lecz jakie działania zrealizuje lepiej niż przeciętnie? Jaką unikalną wartość wniesie do zespołu?
Podobnie rzecz się ma w delegowaniu zadań. Skuteczny lider obserwuje pracę grupy, a następnie wzmacnia te zachowania, które przekładają się na skuteczność i rezultaty.
SPRAWNA KOMUNIKACJA
Skuteczny manager przywiązuje dużą wagę do komunikacji w zespole i dba o sprawny przepływ informacji.
Kluczowe są tutaj dwa pytania:
jakich informacji (i z jaką częstotliwością) potrzebują pracownicy od swojego lidera?
jakie informacje są dla nich niezbędne od pracowników innych zespołów?
Dzielenie się wiedzą, danymi i informacjami buduje zaangażowanie zespołu. Sprawia, że jego członkowie widzą wyższy sens swoich działań, mogą podejmować lepsze decyzje i efektywniej planować swoją pracę.
Kolejnym, bardzo ważnym aspektem komunikacji szefa z zespołem jest zadawanie pytań oraz słuchanie ich wypowiedzi, emocji i nastrojów. Dzięki temu lider dowiaduje się nie tylko o trudnościach w danym procesie, ale również buduje zaufanie, wzmacnia relacje z zespołem. Skuteczny kierownik zespołu potrafi otwarcie się komunikować, a także promuje taką postawę wśród zespołu. Burze mózgów, dyskusje, w których konfrontowane są różne perspektywy prowadzą często do twórczych rozwiązań, znacznie lepszych od tych wymyślonych w pojedynkę.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ I PODEJMOWANIE DECYZJI
Ludzie chętnie utożsamiają swoje przekonania, doświadczenia i przypuszczenia z prawdą o przyszłości. Skuteczny manager myśli krytycznie, analizuje dane, łączy profesjonalną wiedzę z intuicją, by ostatecznie podjąć właściwą decyzję. Rzadko zdarza się wybór między słusznością a błędem, dlatego ważna jest tutaj odwaga w opowiedzeniu się za którymś z rozwiązań. Dobry lider zdaje sobie sprawę, że zaniechanie działania to także decyzja, za którą bierze odpowiedzialność.
ROZWÓJ
Nowoczesny, odnoszący sukcesy lider to osoba proaktywna, dbająca o swój rozwój w wielu dziedzinach. Otacza się ludźmi, którzy go inspirują i napędzają do działania. Jest otwarta na drugiego człowieka, dostrzega w nim potencjał, wykazuje zainteresowanie rozmówcą, koncentrując się na możliwościach współpracy lub po prostu kontynuowania znajomości. Nie ocenia z góry.
Skuteczny manager dba również o rozwój swoich pracowników poprzez zapewnienie im możliwości uczestnictwa w szkoleniach i konferencjach, motywowanie do rozwijania talentów. Taka postawa skutkować będzie wzrostem potencjału całego zespołu i większą lojalnością pracowników.