Jak to jest z tą motywacją według profesora Reissa?


Narzekasz na brak motywacji? Spokojnie, motywacja jest zawsze. Prof. Steven Reiss twierdzi, że motywację mamy cały czas, tyle że każdy inną, zależną od pragnień i wartości. Może zabrzmi to banalnie, wszyscy jesteśmy do siebie podobni, ale jednak mocno się od siebie różnimy. Różni nas także to, co określamy umownie jako „szczęście”, bo dla każdego też ma inną twarz.

Dla kogoś szczęściem będzie udział w koncercie ulubionego zespołu, dla innego – wieczór z książką, albo wspólny seans filmu z ukochaną osobą. Jeden szczęściem nazwie awans na wysokie stanowisko, drugi wypad na weekend nad morze. W celu odpowiedzi na pytanie: „Co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi?” prof. Steven Reiss, zmarły w 2016 roku, psycholog kliniczny i wykładowca na Uniwersytecie Stanowym Ohio, zdefiniował 16 obszarów, w których zawarta jest cała motywacja człowieka. Obszary te nazwał motywatorami.

Skąd wzięło się zainteresowanie profesora?

Lata temu  prof. Steven Reiss czekał w szpitalu na przeszczep. Obserwując pielęgniarki, które z oddaniem zajmowały się pacjentami, zastanawiał się, co je motywuje. Tak go to zaintrygowało, że powziął postanowienie, że jeżeli przeżyje, do końca swoich dni będzie się zajmował badaniem ludzkiej motywacji.

Pięć lat później, po 9 tysiącach badań na ponad 25 tysiącach respondentów, powstało pierwsze na świecie narzędzie do prostego badania motywacji – Reiss Motivation Profile, czyli swoisty test składający się ze 128 pytań, a właściwie stwierdzeń, do których trzeba się odnieść.

Pewnie zastanawiacie się, co to za stwierdzenia i czy dacie radę im sprostać. Nie ma się czego obawiać, zobaczcie sami. Są to na przykład:

  • „Nie znoszę pozbywać się swojej własności”,

  • „Lubię być szefem”,

  • „Drażni mnie, kiedy rzeczy nie są na swoim miejscu”

Wiele wnosi analiza profilu z konsultantem RMP – pozwala zrozumieć zależności między motywatorami. Zobaczyć 16 potrzeb, jakie w nas pracują, w pełniejszym świetle. Profil wykorzystuje trzy (umowne) kolory. Zielony oznacza ponadprzeciętne natężenie jakiegoś motywatora, niebieski – wychylenie w drugą stronę: poniżej średniej, a żółty – wartości neutralne. Zielone i niebieskie kreski w profilu to tzw. drivery motywacyjne. Pokazują, w których obszarach działamy w specyficzny sposób. Pierwsze przypominają entuzjastyczny okrzyk: „Tak, to moje! Tego chcę!”, drugie - prośbę, żeby nie zaprzęgać nas do niewłaściwej karety. A co z neutralnymi motywatorami, oznaczonymi w profilu na żółto? Im bliżej środka, tym bardziej dana potrzeba jest wyważona, obejmuje oba bieguny. Weźmy motywator „gromadzenie”, który wskazuje, w jakim stopniu potrzebujemy otaczać się przedmiotami. Przy wysokiej potrzebie będziemy je zbierać, przechowywać, niechętnie się z nimi rozstawać; przy niskiej – minimalizować ich liczbę, a nadmiar odbierać jak ciężką, przytłaczającą energię. Jeśli osoba z ujemnymi wartościami tego motywatora miałaby pracować w pomieszczeniu wypełnionym przedmiotami, na przykład w archiwum, będzie się po prostu męczyć. Przy wyważonej potrzebie gromadzenia ważne jest, by nie popadać w skrajności: prawdopodobnie pragnieniu przechowywania rzeczy będzie towarzyszyła chęć regularnego oczyszczania przestrzeni z tego, co zbędne.

Najsilniejsze motywatory to potencjalne źródło nieporozumień, a nawet konfliktów. Profesor Steven Reiss ostrzega: „Przyczyną ewentualnych problemów są najprawdopodobniej twoje najsłabsze i najsilniejsze podstawowe pragnienia. Pragnienia o przeciętnej intensywności są zwykle łatwo zaspokajane i rzadko powodują problemy osobiste”.

Silna własna motywacja i osąd tych, którzy „mają inaczej”, to tak naprawdę spór o postawy życiowe. Ludziom o odmiennych postawach trudno się dogadać zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Reiss podaje przykład osoby oszczędnej, która poślubiła kogoś rozrzutnego. Oszczędny małżonek narzeka na niefrasobliwą żonę: „Marnujesz nasze ciężko zarobione pieniądze”. Ona odpowiada: „Na co komu pieniądze, skoro nie można ich wydać?”. Kłótnia powtarza się regularnie, ponieważ w głębi duszy każde z partnerów uważa, że to jego wartości są słuszne. Ale to nie wszystko. Mamy też tendencję, by sądzić innych po sobie, przeceniając to, do jakiego stopnia podzielają nasze podejście. Weźmy trenera, który próbuje zmotywować zawodników, odwołując się do ich honoru czy tradycji. A co, jeśli te wartości nie przedstawiają dla nich większego znaczenia? Taka motywacja mija się z celem.

Znając swoje wewnętrzne potrzeby oraz podążając za nimi jesteśmy zmotywowany i szczęśliwy, oraz osiągamy lepsze wyniki i czerpiemy większą satysfakcję z tego, co robimy. Reiss Motivation Profile pomaga zrozumieć osoby mające skrajnie odmienne wartości danego motywatora co my. Test RMP uświadamia nam, że dana osoba ma inne priorytety lub cele i różniącą się od naszej drogę do ich osiągnięcia. Jest to szczególnie ważna wiedza dla lidera. Wiadomo już nie od dzisiaj, że zewnętrze motywatory mają krótkotrwałe działanie, podczas gdy motywacja wewnętrzna jest niczym perpetum mobile. Gdy rozumiesz lepiej wewnętrzne motywatory poszczególnych członków Twojego zespołu i nauczysz się z nich korzystać, uzyskujesz znacznie szerszy (i skuteczniejszy!) "arsenał" środków, które zainspirują Twój zespół do działania.

Kiedy warto zdecydować się na test?

  • masz kłopoty z osiąganiem celów i szukasz sposobu jak się z tym problemem uporać

  • chcesz poznać lepiej planować swoją ścieżkę kariery oraz dokonywać lepszych wyborów życiowych,

  • chcesz zrozumieć swoje indywidualne talenty i predyspozycje, które szczególnie mocno mobilizują Cię do działania,

  • pragniesz nauczyć się lepiej rozumieć swoich bliskich i partnerów zawodowych.

Czy RMP jest dobrym rozwiązaniem dla firmy lub zespołu?

Jasne! Jest to  idealne narzędzie do zbudowania kultury organizacji opartej o zarządzanie przez Motywację 3.0. RMP stosowane jest w rekrutacji, do rozwoju kadry zarządzającej, kluczowych talentów oraz całych zespołów. Liderzy wybierają RMP, by lepiej przydzielać zadania, skutecznie budować i motywować zespół.

Jako że istnieją miliony możliwych kombinacji różnych wartości przypisanych poszczególnym motywatorem, RMP to jedno z nielicznych narzędzi w pełni odzwierciedlające indywidualność człowieka i zwracając uwagę na to, że każdy z nas jest inny, wyjątkowo i motywowany przez inne zadania, cele i warunki brzegowe.

Poznajmy 16 motywatorów:

Aby w pełni zrozumieć indywidualny wynik natężenia motywatorów przygotowywany jest specjalny raport. Omawia on szczegółowo metodologię badania, jak czytać wyniki testu na motywację.  Następnie opisuje co konkretnie oznacza indywidualny wynik,  który pojawił się na  teście - wskazuje mocne strony.  A także, raport Reiss Motivation Profile  opisuje, jakie zachowana są naturalne, co najsilniej  motywuje, w jakim środowisku pracy itd.

Reiss Motivation Profile to więcej niż test na osobowość i raport pisemny. To przede wszystkim wiedza i doświadczenie RMP Mastera jak dogłębnie interpretować te wyniki oraz jaki mają one wpływ na nasze życiowe wybory, zawodowe zachowania, dynamikę relacji międzyludzkich.